Prezentuję kolejny scenariusz opracowany o własny program autorski /Mali Miłośnicy Przyrody/. Tym razem załączam do scenariusza narzędzia, sprawdzające nabyte przez dzieci wiadomości z zakresu ekologii i przyrody.
Scenariusz Grupa: sześciolatki /Jarzębinki/ Miejsce: Miejskie Przedszkole nr 57 im. Krasnala Hałabały w Katowicach Prowadząca: mgr Agnieszka Kubiczek Temat: /Eko-sprawa to świetna zabawa/ – I etap quizu ekologicznego. Cele operacyjne Dziecko:
- zna pojęcie ekologia, ekolog,
- wie, co zanieczyszcza powietrze,
- wie, że drzewa pochłaniają szkodliwy dwutlenek węgla w zamian produkując tlen,
- wie, że powietrze jest niezbędne do życia,
- jest świadome negatywnego wpływu hałasu,
- wie, że las dostarcza pożywienia, drewna,
- rozwiązuje zagadki słowne dotyczące gatunków drzew.
Metody:
- słowna (pytania, zagadki),
- oglądowa (pokazu),
- czynna (zadań stawianych do wykonania).
Formy:
- praca z całą grupą,
- praca indywidualna.
Pomoce: listki z folii samoprzylepnej, zagadki, załącznik 1, załącznik 2 . Proponowany przebieg I.
- Zgromadzenie dzieci w kąciku przyrody, przy tablicy /Eko Klub Hałabały/ .
- Zaproponowanie dzieciom zabaw w formie quizu ekologicznego.
II.
- Pytania nauczycielki: „Co to jest ekologia?, Kto to jest ekolog?”
- Zagadki słowne dotyczące gatunków drzew /Kto pierwszy ten lepszy/ – nagradzanie dzieci przez naklejanie im listków.
- Zabawa taneczna przy piosence /Ekologiczna piosenka/
- Praca przy stolikach: rozwiązywanie przez dzieci testu. III.
- Podsumowanie quizu ekologicznego, nagrodzenie zwycięzców.
- Zorganizowanie wystawki poprzez wywieszenie testów, zagadek dla rodziców w holu.
Załącznik 1 Zagadki słowne ”Kto pierwszy ten lepszy”
- Królewską dźwiga koronę, Przed skwarem daje ochronę, nosi zieloną koronę. (drzewo)
- Jak to drzewo się nazywa, Które się białą korą (brzoza)
- Utraciło dawno swe liście zielone. Zostały jej tylko korale czerwone. (jarzębina)
- Lubią mnie dzieciaki, szuka mnie wiewiórka. Smaczny jestem w środku, twarda na mnie skórka. (orzech)
- Swoją posturą respekt budzi wszędzie, Jesienią pod nim znajdziesz żołędzie. (dąb)
- Kiedy kolczasta łupina pęknie, w brązowej skórce jest mu najpiękniej. (kasztan)
- Ma swej koronie chyba dla igraszki, przedziwne nasiona skrzydlate jak ptaszki. (klon)
- Korona urocza w zielonych warkoczach. Chociaż jej wesoło w ciepłym blasku słońca, Wszyscy mówią wkoło, że stoi ... płacząca. (wierzba)
Załącznik 2 Test - pytania
- Czy powietrze zanieczyszczają: kominy, fabryki, zakłady przemysłowe?
- Czy powietrze zanieczyszcza jazda na rowerze, tramwajem?
- Czy drzewa pobierają olbrzymie ilości dwutlenku węgla w zamian wydzielają do atmosfery tlen?
- Czy las jest naturalnym domem dla zwierząt?
- Czy lasy tłumią hałas?
- Czy hałas jest szkodliwy dla zdrowia?
- Czy niektóre rośliny leśne służą ludziom jako pożywienie?
- Czy ludzie mogą zjeść grzyby trujące?
- Czy drzewa dostarczają drewna - surowca do wytwarzania papieru, mebli i innych przedmiotów?
- Czy las, park stanowią miejsce wypoczynku i uprawiania sportu?
Test – karta dla dziecka Imię dziecka:..................................................................... Wiek: ...................
- tak nie
- tak nie
- tak nie
- tak nie
- tak nie
- tak nie
- tak nie
- tak nie
- tak nie
- tak nie
Scenariusz opracowała: mgr Agnieszka Kubiczek |